Translate

Zoek je iets?

vrijdag 5 augustus 2016

Wat te doen als je eventjes geen inspiratie meer hebt?



Hoi allemaal,

Ik denk (en hoop) dat iedere blogger het wel eens heeft, of nou ja eigenlijk niet heeft: INSPIRATIE.
Ik heb echt van die momenten dat ik wel twintig dingen weet om over te schrijven en ik heb ook wel eens van die momenten dat ik uren achter elkaar naar een scherm zit te staren, waar nog steeds niets opgeschreven staat. Dit soort momenten zijn vreselijk irritant en ik hoop deze momenten met de volgende tips voor jou zover mogelijk in te perken.


1. Brainstorm sessies
Ik doe het zelf eigenlijk veel te weinig, maar houd af en toe een brainstorm sessie! Schrijf alles op wat je denkt en wie weet komt daar iets heel tofs uit. Wat heel slim is om te doen is een timer zetten en in die tijd alles op te schrijven wat in je opkomt. Je mag niet stoppen en er zijn geen barrières. Dit zijn de beste brainstorm sessies en hier komt dus ook het meeste uit.

2. Doe iets anders
Als je van jezelf nu (en niet op een ander tijdstip) iets moet schrijven/maken/fotograferen etc. komt dit je inspiratie niet ten goede. Je wilt iets op dat moment te graag waardoor je jezelf gaat pushen. Het lukt dan dus niet en dan ben je weer chagrijnig omdat het niet lukt, waardoor het niet beter wordt etc. etc. Het is een soort neerwaartse spiraal. Het beste om op dat moment te doen is het loslaten en iets anders gaan doen. Doe deze andere taak dan ook met je volle aandacht. Je zal zien dat je vanzelf iets naar binnen schiet.
Dit werkt overigens ook bij toetsen: Heb je een black-out maar heb je wel alles geleerd, denk dan eventjes aan iets leuks. Geef jezelf de tijd om dit te doen en je komt vanzelf weer op het antwoord van de vraag.

3. Neem een kijkje op een inspirerende site/tijdschrift
Kijk eens af en toe op een site met mooie foto's en inspirerende quotes (lees: Pinterest en We heart it)
Ik kan zelf uren op We heart it ronddwalen en kijken naar die prachtige foto's en quotes. En vaak heel vaak krijg je er nog inspiratie van ook! (De welbekende win-winsituatie dus!)
Ook kan je uit tijdschriften veel inspiratie halen. Wist je namelijk dat bijna al mijn artikelen voort vloeiden uit inspiratie dat ik door een tijdschrift kreeg. (Dit betekent overigens niet dat je het artikel letterlijk moet overnemen, dat artikel bestaat al en het is dus niet nodig om het nog een keertje te schrijven, scheelt een hoop tijd en gezeur achteraf ;) )

4. Het moet niet
Je hoeft niet altijd bomvol super toffe originele verhalen te zitten, toch? Als het even niet lukt, dan lukt het even niet! RELAX! Als je je ontspant is de kans veel groter dat als je straks weer aan het werk gaat, je volop inspiratie hebt.

5. Schrijf een artikel over inspiratie
Dit artikel kwam voort uit een soort grote inspiratieloze bubbel en kijk, nu heb ik toch een artikel online gezet met 5 tips en ik heb mezelf geholpen door te kijken waaruit ik inspiratie haal.
Nog zo'n win-winsituatie dus. Helemaal super!


Ik weet dat inspiratieloos zijn vreselijk is, maar zoals ik bij tip 5 al heb geschreven: inspiratieloos zijn kan zorgen voor heel veel inspiratie. Dit artikel is daar het levende bewijst voor.
Ik hoop dat ik je heb geholpen.

Tot snel!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Follow