Translate

Zoek je iets?

zondag 7 augustus 2016

Een georganiseerd schoolleven krijg je zo!



Hoi allemaal,

Ja, ik weet het: Het is nu nog vakantie en niemand wil aan school denken. Ik bedoel: Hallo Same here, ik heb er nu ook nog geen zin in. Toch gaat is de vakantie (helaas!) niet voor eeuwig en zal je over een paar weken weer in de schoolbanken moeten zitten. Waar ik vroeger altijd last van had was de chaos tijdens school. Mijn hoofd was een chaos, mijn aantekeningen waren een chaos etc. Kortom mijn hele schoolleven was een chaos. Daarom bij deze wat tips om je schoolleven iets minder chaotisch te maken

Tip 1: Schoolspullen
Ik heb het er al vaker over gehad, maar het is belangrijk dat je de juiste spullen voor school koopt. Zo is het slim om voor elk vak een ander schrift te kopen en daar alleen aantekeningen van dat vak in te schrijven. Ben je een echte diehard? Dan kan je aan het begin van elk schriftje een soort inhoudsopgave maken met daarin alle lessen die in dat schriftje staan. Ook slim is om de spullen van één bepaald vak bij elkaar te leggen, zo heb je altijd alles van dat ene vak bij je.

Tip 2: Plannen
Als je echt georganiseerd wilt zijn, betekent dat ook dat je zal moeten plannen. Je leven wordt er gewoon een stuk eenvoudiger en overzichtelijker van. Daarnaast kan plannen je ook motivatie geven om daadwerkelijk je huiswerk te gaan maken, want hoe tof voelt het als je weer iets af kan strepen van je to do lijst? Voor mezelf heb ik een hele fijne manier van plannen gevonden, die ik hier aan jullie uitleg.

Tip 3: Stel niets uit
Ik weet het, niets is fijner dan na zo'n lange dag school thuiskomen en neerploffen op de bank, maar of dit nou zo slim is als je een georganiseerd leven wilt hebben? Niet echt (sorry!). Het beste wat je kan doen als je thuiskomt is je tas helemaal leeg halen en in je agenda kijken wat je huiswerk precies is. Het beste is om huiswerk wat je op een bepaalde dag hebt op gekregen ook meteen op die dag te maken. De uitleg van de docent zit dan nog vers in je hoofd en als het goed is gaat het dan een stuk sneller. Dus stel dat huiswerk maken niet uit tot een uur voordat je het in moet leveren. Doe het gewoon z.s.m. Je bent een stuk rustiger dus dat is goed voor je gemoedstoestand en je maakt je huiswerk waarschijnlijk met meer aandacht.

Tip 4: Organiseer je bureau
Het is zo makkelijk om je kamer binnen te komen en alles op je bureau neer te gooien. Dit is helaas niet erg verstandig als je georganiseerd wil leven. Een georganiseerd leven betekent een georganiseerd bureau. Zorg dat je een apart plekje op je bureau hebt (bijvoorbeeld een dien blad) waar je alle spullen hebt liggen die je eventueel nodig kan hebben tijdens het maken van je huiswerk. Zorg dus voor pennen, potloden, geodriehoeken, puntenslijpers, gummen, markeerstiften, passers e.d. en zorg dat je van bijna alles een reserve hebt liggen. Dit voorkomt dat je je etui moet gaan pakken en daar spullen uit moet halen, die je vervolgens weer op je bureau laat liggen en dus niet op school kan gebruiken.

Tip 5: Structuur
Zorg ervoor dat je voor al je aantekeningen dezelfde structuur gebruikt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de gele markers altijd begrippen zijn en de roze altijd een nieuw kopje. Zo voorkom je verwarring en verdrink je niet in alle neonletters en kleuren. Als je echt heel erg gemotiveerd bent, kun je na elke aantekening een soort kleine samenvatting maken. Dit kan d.m.v. woorden, maar ook door een tekening. Omdat je het een keer in je eigen woorden/denkbeeld omschrijft blijf het veel beter hangen.

Ik hoop dat jullie in het komende schooljaar nog veel aan deze tips gaan hebben. Je kan trouwens de komende tijd meer schoolartikelen verwachten, want iedereen wil toch een goede start hebben?
Ik hoop dat jullie mijn tips leuk en goed vonden en heb je zelf nog tips, laat ze vooral achter door te reageren!

Tot snel!

google

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Follow