Translate

Zoek je iets?

donderdag 4 mei 2017

De examens komen eraan: Zo leer ik mijn vakken



Ja hoor, volgende week is het zover. We druppelen allemaal en tikkie zenuwachtig de gymzaal in en gaan achter ons steriele tafeltjes zitten. Het eerste examen ligt volgende week klaar, voor mij gaat dat om Nederlands. Nederlands is (helaas, of gelukkig?) niet het enige vak waarin we examen gaan doen, vandaag ga ik laten zien hoe ik leer voor mijn andere vakken

Voor dat je dit verder leest, zijn mijn tips een garantie op een 10? Nee, helaas niet (tenminste dat denk ik, we gaan het zien). Ik heb het profiel C & M en ik zit in 6VWO, hierdoor heb ik misschien andere lesstof die ik moet leren dan jij. Dus schrik daar alsjeblieft niet van! Weet je niet zo goed wat je moet weten? Voor elk vak staat er een syllabus op Examenblad.nl 

Ik doe eindexamen in de vakken:
Nederlands
Kunst Algemeen
Geschiedenis
Wiskunde C
Engels
Duits
Frans
Maatschappij Wetenschappen

Hoe leer ik de talen?

Voor de talen is het een beetje moeilijk om echt te leren, daar je enkel leesexamens maakt. Wel kan je voor de buitenlandse talen woordjes leren die vaak voorkomen in examens. Lijsten van zulke woorden zijn op internet bijvoorbeeld van Universiteit Leiden te vinden. Verder is het verstandig om examens van de afgelopen jaren te maken. Zelf zou ik beginnen met die van vorig jaar, de afgelopen jaren zijn de onderwerpen e.d. van examens nog al eens gewijzigd. Straks maak je ineens een heel ander soort examen dan dat je volgende week kan verwachten! Daar heb je natuurlijk niets aan.

Hoe leer ik Kunst Algemeen?

Kunst Algemeen vind ik persoonlijk wat lastig om te leren. Ik weet nooit zo goed wat ik daar nou precies voor kan doen. Ik heb zelf allerlei readers e.d. opgezocht voor de vier periodes die wij moeten kennen omdat, mijn schoolboek lang niet alles vertelt wat je wel nodig hebt. Goede readers van alle periodes (ook HAVO) kan je hier vinden. Daarna heb ik één heel groot vel papier (A2) gepakt en m.b.v. een stift in vier delen verdeeld (twee voorkant en twee achterkant). In deze vlakken heb ik de readers per tijd samengevat. Daarnaast kan je ook weer examens van vorige jaren maken, let hier wel op! Voor VWO hebben alleen de examenleerlingen van vorig jaar dezelfde onderwerpen als wij gehad, de rest heeft ook andere dingen!

Hoe leer ik Geschiedenis? 

Geschiedenis is voor veel mensen één van de vervelendere vakken, want het is gewoon heel veel werk. Ja, dat klopt! Het is mega veel werk en je moet het toch ook echt allemaal kennen. Vergeet alleen niet dat je de afgelopen jaren echt al heel veel hebt geleerd. De Kenmerkende Aspecten (hoe vervelend ze ook zijn LEER ZE GEWOON (het is btw gewoon een samenvatting van heeul de geschiedenis, dus ergens is het helemaal niet erg om ze te kennen)) heb ik ingesproken op mijn telefoon, steeds met wat pauzes ertussen, dit luister ik nu tijdens een treinreis en het HELPT! De Historische Contexten heb ik allemaal zo kort mogelijk geprobeerd samen te vatten (vooral letten op oorzaak-gevolg e.d.) en voor de overige 10 tijdvakken het ik het samengevat boekje gekocht. Verder is het kijken van filmpjes (niet alleen JORT, maar ook tv programma's die je op de basisschool moest kijken (13 in de oorlog e.d.)) erg leerzaam. Daarnaast is het voor geschiedenis heel verstandig om het te leren als een verhaaltje en dit verhaaltje aan iemand uit te leggen. Je vader, moeder, zusje, opa, oma, tante, buurman, goudvis het maakt niet uit. Vertel het verhaaltje aan iemand die luistert!

Hoe leer ik Wiskunde C?

Wiskunde leer je eigenlijk alleen maar door het te doen. Omdat het voor Wiskunde C wat lastiger is om examentraining te vinden, heb ik een eigen boekje gemaakt met alles wat we moeten weten. Hierin staan voorbeelden e.d. en ik vond het super fijn om hem te maken en nu dus ook te hebben. (je kan hem kopen op Stuvia) Verder maak ik ook van Wiskunde steeds opnieuw examens, ik kijk welk onderwerp ik steeds fout doe en dat zoek ik op in mijn boek/samenvatting. Verder moet je bij wiskunde gewoon heel goed lezen en markeren wat belangrijk is! (MARKERS ZIJN JE BESTE VRIEND TIJDENS HET EXAMEN)

Hoe leer ik Maatschappij Wetenschappen?

Maatschappij Wetenschappen is ook zo'n vak waar je gewoon veel voor moet leren. Ik leer vanuit de syllabus en heb van die flashcards gemaakt. Alle belangrijke begrippen staan op een flashcard. Belangrijke theorieën e.d. heb ik uitgetekend. (PLAATJES DENKER). Ook dit helpt heel erg. Voor het examen is het slim om een markeerstift mee te nemen en de begrippen die je moest leren in de vraag te markeren. Deze gemarkeerde woorden moet je METEEN uitwerken op je blad.


Dit is de manier waarop ik leer voor het CE. Ik zeg niet dat dit de juiste manier is, maar ik denk dat het mij wel helpt.Succes in elk geval met jullie CE

De examens komen eraan: Plannen

Doei!



2 opmerkingen:

Follow